Hoe gaat de EH om met jongeren en volwassenen die aanlopen tegen stress- en burn-outklachten en hoe voorkomt de EH dit probleem?
De EH biedt twee opleidingen voor jongeren: het fulltime EH-Basisjaar en het parttime EH-Traject. Daarnaast hebben we de cursus Persoonlijke Ontwikkeling voor volwassenen. Het onderwijsprogramma van de EH kent de volgende speerpunten:
• Geloofsontwikkeling
• Persoonlijke ontwikkeling
• Ontwikkeling van een visie op mens, cultuur en maatschappij
• Ontwikkeling van een visie op professionaliteit, vakgebied en wetenschap
• Studiehouding en studievaardigheden
• Studie- en beroepskeuze
De integratie van deze speerpunten blijkt het meest effectief te zijn in de preventie van stress– en burn-outklachten. Het helpt jongeren én volwassenen bij het ontwikkelen van een visie vanuit belangrijke levensvragen als: Wie ben ik? Waar leef ik voor? Wie is God? Wat wil ik bereiken in het leven? Hoe vind ik de weg daarnaar toe? Deze vragen geven een goed kader om ook praktisch aan de slag te gaan met jezelf.
Het EH-preventieprogramma Stress en Burn-out bestaat uit verschillende onderdelen.
Alle studenten aan de EH krijgen een tutor. Deze tutor geeft persoonlijke coaching aan de student. Er wordt gereflecteerd op de levensloop van de student, onder andere via een Persoonlijke Dossier. Zo brengt de student zelf zijn ontwikkeling in kaart. Hierdoor kan vroegtijdig en preventief gewerkt worden aan patronen die stress- en burn-outklachten veroorzaken.
De studenten leren binnen een tutorgroep van twaalf studenten om te reflecteren, presenteren en samen te werken aan groepsopdrachten. Ook worden ze uitgedaagd om de kracht van verschillende karakters en de groepsdynamiek te benutten. De persoonlijke reflectieopdracht van iedere student wordt op een speciale reflectiedag aan elkaar gepresenteerd. Op die dag geven ze elkaar feedback in aanwezigheid van de tutor. Zowel de groepsdynamiek als de rol van de individuele student daarin komt diepgaand aan de orde.
Wijnand Hak, student EH-Basisjaar: “Onze tutorgroep is hecht en we delen veel samen. Ik wil anderen graag helpen uit naastenliefde, maar ik voel me dan al snel verantwoordelijk voor iets wat niet mijn verantwoordelijkheid is. Doordat ik inzicht hierin heb gekregen, leer ik om dit op een betere manier te doen en daardoor meer rust te ervaren.”
In het brede scala van colleges gedurende het onderwijsprogramma, is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk thema. Met het oog op stress- en burn-outklachten komen onder andere de volgende onderwerpen in het lesprogramma aan de orde:
Gijs van Delft, student EH-Basisjaar: “Wat bij mij vooral stress veroorzaakt, zijn grote keuzes. Er zijn bijvoorbeeld zoveel studies tegenwoordig dat ik door de bomen het bos soms niet meer zie. Daardoor vind ik het lastig om een studie te kiezen en daar krijg ik soms best wel stress van. De EH helpt me hierbij. We zijn bezig met een studiekeuze traject, waarin we goed begeleid worden. Maar de EH helpt ook op andere manieren, doordat we leren hoe we weer rustig kunnen worden als we even geen overzicht meer hebben, of doordat we bezig zijn met ‘de kunst van het beginnen en het stoppen’. Daarbij leren we taken af te kaderen, waardoor je makkelijker aan een taak begint en er niet te lang mee doorgaat.”
Cindy, oud-cursist Persoonlijke Ontwikkeling voor volwassenen: “Ondanks dat het iets was wat ik eigenlijk wel wist, heeft de cursus me ervan doordrongen dat ik mezelf niet meer hoef te bewijzen. Niet voor mijn ouders, niet voor mijn gezin, niet voor mezelf en al zeker niet voor Hem. Ik ben goed en mooi zoals ik ben en dat is veel meer dan mijn opleiding of werk. Daarnaast het besef dat mijn verantwoordelijkheid, met name in het werk, beperkt is tot mijn eigen functie en wat daar bij hoort. Ook kan al het onrecht in de wereld en in menselijk handelen me soms overspoelen. Ik denk niet dat het goed zou zijn om hier ongevoelig voor te worden, maar ik besef wel steeds meer tot waar mijn mogelijkheden reiken. En dan is God er, die rechtvaardig en almachtig is en die op Zijn tijd en op Zijn manier het recht zal laten zegevieren.”
De onrust die in onze samenleving heerst, wordt mede gevoed door sociale media. Daarom hebben we in september studenten uitgedaagd om bepaalde apps te verwijderen die hen veel tijd kosten. Tijdens dit experiment hielden de studenten een dagboekje bij waarin ze schreven over hun ervaringen.
Gijs: “De social media detox was soms best confronterend. Tijdens deze detox heb ik me volledig onthouden van sociale media en televisie, met uitzondering van apps zoals WhatsApp. Ik merkte in die week dat ik, ondanks dat het niet kon, een enorme drang had om ergens op te scrollen, zoals ik altijd op Instagram deed. Dit gaf me het inzicht dat ik net zo afhankelijk van mijn telefoon ben als iedereen en na deze week keek ik anders naar het gebruik van sociale media. Daarom heb ik bijvoorbeeld Instagram helemaal verwijderd van mijn telefoon en ben ik veel bewuster van mijn telefoongebruik.”
Schermpjes zijn niet weg te denken in onze samenleving. Het gevoel altijd maar bereikbaar te moeten zijn en het eindeloos scrollen geven veel onrust. Daarom is de EH schermvrij: er wordt tijdens de colleges én pauzes geen gebruik gemaakt van smartphones, laptops en dergelijke. Voor elke student is er een kluisje beschikbaar.
Gijs: “Dat de lessen allemaal schermvrij zijn, helpt mij met het ‘afkicken’ van Instagram. Sowieso is het fijn om overdag volledige aandacht voor school te hebben en spelletjes te spelen in de pauze in plaats van op Insta te scrollen. Ook merk ik dat ik mijn telefoon op school bijna niet mis en het is dan ook niet ongebruikelijk dat ik weleens mijn telefoon op school vergeet…”